maandag 18 januari 2010

Briefing van de foto's

Het afstudeer project heeft als onderwerp ‘de verbeelding’. Deze opdracht is redelijk breed waardoor je er veel kanten mee op kan. Toen ik de opdracht hoorde had ik gelijk al een idee wat ik ermee wil doen.

Ik wil interieur foto’s gaan maken en omdat ik hierna interieurarchitectuur ga doen vond ik het wel een goede training om er nu al mee te beginnen. Maar dat idee moest verder uitgedacht worden aangezien alleen interieur foto’s niet volstaat. Dus ben ik gaan brainstormen en alles gaan uitdenken tot het een perfect idee is waar ik volledig achter sta.

Het uiteindelijk idee is om het interieur wat je normaal binnen ziet naar buiten te verplaatsen in bijvoorbeeld een bos of een weiland. Het word uiteindelijk een serie van ongeveer 5 a 6 foto’s. Op elke foto is een ander gedeelte van het huis te zien. Dus de woonkamer, de keuken, de slaapkamer, de badkamer, de werkkamer, de kleedkamer en de keuken. Alles moet heel minimalistisch worden. Dus in de badkamer staat alleen bad met misschien een tafeltje met wat handdoeken maar verder niet zo veel. Ik elke foto komt ook een model die zo het beeld moet versterken. Alsof het model echt in een kamer staat en zich aan het wassen is of aan het lezen is.

De sfeer word een beetje ontvreemdend. In eerste instantie ziet het er normaal uit, een bos met een model. Maar dan valt het pas op dat degene in een huiskamer, woonkamer of slaapkamer zit. Normaal is dat niet iets wat je dagelijks tegenkomt tijdens het rondje lopen met de hond en dat is precies wat ik bereiken met mijn foto’s. De mensen laten zien dat het ook anders kan. Niet dat het de bedoeling is dat iedereen buiten in een bos gaat wonen maar mensen leren kijken naar beeld. Laten zien dat met iets simpels zoals het interieur naar buiten te verplaatsen je iets heel anders kan bereiken en laten zien.

Ook is dit een uitdaging voor mij aangezien ik hierna interieurarchitectuur wil gaan doen. Nu kan ik alvast trainen en heb ik foto’s voor in mijn portfolio om te laten zien op mijn vervolgopleiding. Dit was ook een idee wat ik al een tijdje wilde doe, niet zozeer het buiten fotograferen maar vanaf het moment dat afstuderen wel heel erg in de buurt kwam, wist ik wel zeker dat ik in ieder geval iets met interieur wil gaan doen. Eerst was het idee om zelf een interieur te ontwerpen, inclusief meubelen. Maar dat was veel te moeilijk om te maken dus ben ik verder gaan brainstormen en kwam er uiteindelijke dit idee uit.

Mijn doelgroep is denk ik moeilijk te omschrijven. Ik denk dat het relatief jonge mensen zijn, tussen de vijfentwintig en dertig. En mensen die verder kunnen denken en graag op zoek zijn naar nieuwe dingen.

Geen opmerkingen: